Droog borstelen, ondersteun het lymfestelsel!

Zoals je weet drukt lipoedeem op het lymfatische systeem. Manuele lymfe drainage (MLD) wordt gebruikt om de lymfevaten te stimuleren en zo te helpen om opgehoopte vloeistof in de ledematen te verwijderen. Droog borstelen helpt op deze manier het lichaam te detoxen omdat afvalstoffen via de lymfebanen het lichaam uit getransporteerd  worden. Belangrijk voordat je gaat beginnen:

  • Borstel niet over spataderen, huid uitslag, verbrandde of kapotte huid heen
  • Wees voorzichtig. Borstel niet te hard (qua druk) en stop als de huid geïrriteerd raakt
  • Droog borstel niet als je je op enige manier niet lekker voelt
  • Gebruik alleen een borstel met natuurlijke borstelharen
  • Borstel altijd richting de lymfeknopen of het hart
  • Borstel niet over je borsten heen of andere gevoelige delen van je lichaam
  • Lymfevloeistof passeert niet graag langs littekens en zal er dan ook omheen gebracht moeten worden.

Er zijn vele voordelen door te droog borstelen. Het stimuleert het lymfestelsel en helpt het lichaam om vocht en gifstoffen te verwijderen. Het stimuleert het immuunsysteem omdat het lymfestelsel een belangrijke rol speelt bij de afweer. De lymfeklieren zijn een soort zuiveringssysteem die ervoor zorgen dat afvalstoffen uit het lymfevocht worden gefilterd en bevatten witte bloedcellen die infecties helpen bestrijden.  Dit is dan ook de reden dat je niet moet droog borstelen (of MLD moet ondergaan) als je je niet lekker voelt. Het zou de gifstoffen van een infectie door het lichaam kunnen verspreiden door ze door de lymfeknopen heen te forceren.

belly 3186730 640

Droog borstelen is een geweldige manier om dode huidcellen te verwijderen en het maakt ook de poriën schoon. Je kunt ook je gezicht droog borstelen, maar voorzichtigheid is hierbij het toverwoord. Over het algemeen wordt er ook beweerd dat het een gladder ogende huid veroorzaakt maar dat is niet wetenschappelijk onderzocht en is alleen door ervaringen doorverteld.

Hier is een verrassing! Iemand vroeg of droog borstelen een energie-boost kan geven. Ja dat kan! Als je meer energie wilt, droog borstel dan op een sneller tempo, maar let op, dit betekent niet dat je harder moet drukken! In een hoger tempo (sneller) droog borstelen geeft energie, terwijl langzamer borstelen een ontspannen werking heeft en fijn is om te doen voor het slapen gaan bijvoorbeeld.

Er zijn veel YouTube video’s over droog borstelen en sommigen zijn beter dan anderen. Als de video suggereert dat je bij de voeten moet starten, volg deze methode dan alsjeblieft niet! Deze methode kan er voor zorgen dat vocht op sommige plekken op kan hopen. De juiste methode is , net als bij MLD, degene die de lymfeknopen in de nek en oksels ‘aanzet’ voor de rest van het lichaam geactiveerd wordt. Dokter Mindy Beck heeft een goede droog borstel video (wel in het Engels) op YouTube .

De linkerkant van het lichaam is de dominante kant van het lymfatische systeem en de meeste lichaamsvloeistoffen voeren naar de linkerkant af. Voor het onder- en bovenlichaam beginnen we dan ook altijd aan de linker kant. Hieronder een beschrijving in tekst van de video.

Linker bovenkant

  • Start aan de voorkant van de linker oksel. Niet IN de oksel dus! Doe 7 vegen met de klok mee en dan 7 vegen tegen de klok in.
  • Van het borstbeen over de borst naar de oksel
  • Van het borstbeen onder de borst langs naar de oksel
  • Vanaf de linkerkant taille omhoog langs de ribben naar de oksel * Bovenarm vanaf de elleboog omhoog aan alle kanten
  • Onderarm vanaf de pols tot aan de elleboog
  • Beide zijden van de hand
  • Rol je pols van voor- naar achterkant over de borstel (zie video)
  • Onderkant schedel langs zijkant nek naar kuiltje tussen sleutelbenen
  • Onderkant nek, over de schouder naar voren
  • Schouderblad naar de arm toe

Onthoudt: Alle plekken 7x vegen. Herhaal bovenstaande voor de rechterarm!
Nu naar het onderlichaam. Dit werkt hetzelfde als het bovenlichaam

Linker onderkant

  • Start in de linker lies. 7 x met de klok mee tegen de klok in hoeft niet
  • Bovenbeen van de knie omhoog aan alle kanten
  • Bil is net als de schouder. Veeg van de bil richting de heup
  • Onderbeen vanaf de enkel naar de knie aan alle kanten
  • Voetzool en bovenkant voet
  • Rondom de enkel (net als de pols)

Herhaal dit voor het rechterbeen.


De buik

  • Draai met de borstel kleine cirkeltjes eerst rondom de navel en werk steeds meer naar buiten toe. Doe dit ongeveer 60 seconden.
  • Als je weinig tijd hebt, borstel dan je oksels, je liezen en je buik. Dit duurt ongeveer 2 minuten.

Tip! Gebruik een borstel met een steel. Dit is makkelijk, zeker bij het borstelen van je schouder, nek en billen.


Bron: Bovenstaande informatie heb ik vertaald van een stuk geschreven op de Facebook site van Lipoedema Warriors en was geschreven door Marianne Pedersen. Kleine aanpassingen door Irene.
Klik hier voor de Engels talige Facebook groep!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *