Therapievormen

Lees hier over welke aanpassingen je zou kunnen maken om lipoedeem te managen

Irene Captijn blog

Door Irene Captijn

Zelfmanagement: een must!

Nu heb je de diagnose gekregen, draag je misschien kousen en dan? 

Wat kun je zelf doen om zo gezond en mobiel mogelijk te blijven? Onderschat niet wat je zelf kunt! En helaas is het ook zo, dat door de steeds strenger wordende regels met betrekking tot vergoedingen je ook voor een groot deel op jezelf bent aangewezen. 80% is zelfmanagement en 20% zal zorg zijn door een therapeut ongeveer. Ik deel hier een paar opties met betrekking tot voeding en beweging. Dit zijn de twee belangrijkste zaken die je voor jezelf op een rijtje moet gaan zetten. Maar ook hier geldt weer, wat voor de één werkt, werkt niet voor de ander. Het is dus een geduldige speurtocht naar wat er voor jou persoonlijk werkt. Hier volgen wat handvatten.
Het kopje therapievormen is in het menu onderverdeeld in onderwerpen om het overzicht te houden.

“Mensen die roepen tegen lipoedeempatiënten dat ze maar minder moeten eten en meer moeten bewegen, weten niet wat ze met zulke uitspraken aanrichten. Als lipoedeempatiënt heb je het al zwaar genoeg zonder tegen de onwetendheid van mensen die denken verstand te hebben van gewichtsbeheersing op te moeten boksen”
( Yvonne van Stigt, 4 maart 2017 )

Voeding

Bij lipoedeem draait het niet om de hoeveelheid calorieën die je binnen krijgt. Een crashdieet gaat niet helpen. Wat wel belangrijk is, is de vorm waarin je de calorieën binnenkrijgt. Vrouwen met lipoedeem die al een poosje meedraaien merken dat weglaten van bepaalde voedingsmiddelen vermindering geeft van pijn, vermindering geeft van zwelling, soms zorgt voor gewichtsverlies en vooral dat de groei van het vetweefsel minder hard lijkt te gaan. Het normale vetweefsel dat je bezit, reageert normaal op voedingsveranderingen. Dus heb je relatief veel gezond vet, lukt het zeker in de beginfase nog redelijk goed om wat extra kilo’s te verliezen. Onthoud echter dat in een verder gevorderd stadium gewichtsverlies, ook ondanks grote inspanning, meestal uit zal blijven. Een verandering van leefstijl is altijd aan te bevelen bóven een tijdelijk dieet.

 Denk hierbij bijvoorbeeld aan het weglaten van graan, suiker en melkproducten. Verandering in je voedingsgewoonte is niet makkelijk. Doe dit stap voor stap! Voedingswijzen die door vrouwen met lipoedeem als positief bevonden worden zijn:het Paleodieethet GOKdieet, de hormoonfactor of het ketodieet.

Lipoedeem, hoop of wanhoop

Beweging

Als je lipoedeem hebt is bewegen niet altijd leuk. Het is pijnlijk, door de omvang soms ronduit moeilijk, of durf je niet omdat je bang bent voor de reactie van anderen over je uiterlijk. Hoe maak je bewegen dan leuk? 

Ik schrijf dit in september 2015 en heel recent hebben ik en een groep vrouwen persoonlijk kennis gemaakt met de Bellicon trampoline. 

De Bellicon helpt het vocht uit de lymfe te verplaatsen. Het low impact bouncen is niet alleen leuk, maar je ondersteunt op vele manieren jouw lichaam. Perfect om zelf, naast compressie therapie, aan vocht en spieren te werken. Aanrader!!! 

Zwemmen is ook een hele mooie manier om te bewegen. Helaas durft menig lipoedeem vrouw niet in badpak. Maar als je durft, ga heerlijk baantjes trekken, ga aquarobic-en, of maak kennis met ALT. Dit staat voor Aqua Lymphatic Therapy; Lymfe drainage die je zelf uitvoert in het water. Werkt geweldig!

Je kunt er ook voor kiezen om minimaal een half uur per dag te wandelen, maar dan het liefst zo, dat je kunt blijven praten tijdens het lopen. Het hoeft niet hard. 

Er is natuurlijk ook de mogelijkheid om onder begeleiding bij de fysiotherapeut te sporten. Dit hangt er wel weer van af of je aanvullend verzekerd bent. En dan nog kan het uiteraard, maar zul je net als bij een sportschool zelf moeten betalen. Sporten bij de fysiotherapeut is sowieso aan te raden als je niet goed weet wat je lichaam wel en niet kan.

Belangrijk om te weten is, dat de meeste vrouwen met lipoedeem ongeveer 30% minder kracht hebben dan een vrouw zonder deze aandoening. Krachttraining wordt dan ook aanbevolen, maar let vooral op de opbouw!! Begin langzaam en bouw ook heel langzaam op. 
Het bewegen brengt het lichaam in een stress situatie. Niets mis mee, maar de stressregulatie bij lipoedeem is niet optimaal. Bouw dus langzaam op! 

Meer lezen over lipoedeem?

Yvonne van Stigt is afgestudeerd in de klinische Psycho Neuro Immunologie aan de Universiteit van Gerona (Spanje). Meer dan 20 jaar geleden gaf haar eigen lichaam aan dat er iets niet goed ging, Yvonne was chronisch moe. Omdat de onderzoeken in het medische circuit geen duidelijkheid gaven, is zijzelf op onderzoek uit gegaan. Regelmatig schrijft zij blogs over het functioneren van het lichaam, ook in de actualiteit. Klik hieronder voor een voorbeeld en lees daar verder op haar website.

De benen van m’n oma is geschreven door Joyce Bosman, vooraanstaand oedeemfysiotherapeut, veelgevraagd docent en spreker. Joyce heeft 15 jaar toegewijde ervaring in de behandeling van lymfoedeem, lipoedeem en oncologische cliënten en heeft in 2015 besloten haar eigen fysiotherapiepraktijk voor Lymfologie en Oncologie Fysiotherapie (LOF) op te richten om op deze manier haar kennis en ervaring te delen.