Zout, het belang van voldoende inname bij lipoedeem

Al tientallen jaren is ons verteld dat teveel zout ongezond is en vooral schadelijk voor de gezondheid van ons hart, maar klopt dat eigenlijk wel? In dit artikel zal ik de basis voor deze hypothese onderzoeken en proberen wetenschap en fictie te scheiden, maar eerst mijn disclaimer.
“Ik ben geen medische professional en heb ook geen andere expertise op dit gebied dan mijn eigen onderzoek. Ik vroeg gekwalificeerde voedingsdeskundige Kimmi Katte om mee te lezen en dit artikel te bewerken om ervoor te zorgen dat ik het juist beschreven heb. Ze heeft een aantal geweldige suggesties gedaan die ik heb verwerkt. Ik dring erop aan dat u zelf onderzoek doet en eventuele problemen met uw arts bespreekt met betrekking tot eventuele wijzigingen in uw gezondheidsregime.

Ik wil ook erkennen dat dit artikel is geïnspireerd door en grotendeels is geïnspireerd door “The Salt Fix” door Dr. James DiNicolantonio. Ik dring er bij u allen op aan om het te lezen en het complete verhaal te krijgen van hoe de veranderingen in het beleid met betrekking tot de consumptie van zout onze gezondheid negatief heeft beïnvloed. Ik wil ook mijn dochter Miyanna bedanken voor het verwijderen mijn typefouten.”

salt

Een beetje achtergrondinformatie over mijzelf; Toen ik een kind was in Australië, werden mensen niet alleen aangemoedigd om meer water te drinken in onze zeer hete zomers, maar ook om meer zout te consumeren. Werknemers kregen zelfs zouttabletten om uitdroging en hitteberoertes te voorkomen. Dat advies is echter gestopt omdat de boodschap dat te veel zout ongezond is de boventoon ging voeren. Waarom is dit gebeurd? DiNicolantonio onderzocht hoe zout de vijand van onze gezondheid werd. Wetenschap suggereerde dat er een verband was tussen hoge zout inname en het hebben van een hoge bloeddruk, maar was er daadwerkelijk een verband? De link tussen de twee is op zijn best zwak en in het slechtste geval gevaarlijk misleidend. Ik begreep dat dit advies tot stand kwam, toen ontdekt werd dat door zoutinname bij mensen met een hoge bloeddruk te verlagen, hun bloeddruk met 2 punten daalde. (Ja, slechts 2 punten)

Door deze ontdekking verder toe te passen, lag het voor de hand dat gezonde mensen met een normale bloeddruk het nog beter zouden doen om hart- en vaatziekten te voorkomen. Dit leidde tot aanbevelingen om zoutinname te beperken, wat veel mensen naleefden. Er was echter geen daling in de incidentie van hartziekten, in feite gebeurde het tegenovergestelde. Het aantal hartaandoeningen in ontwikkelde landen bleef in een alarmerend tempo stijgen. Waarom? De reden is dat het verkeerde witte kristal de schuld kreeg van het probleem. Suiker ging vrijuit terwijl wij nu weten hoe slecht suiker is voor onze gezondheid. DiNicolantonio stelt dat het beperken van zoutinname ten koste gaat van onze gezondheid en ons welzijn. In zijn boek beschrijft hij zaken heel gedetailleerd, maar ik ga op eenvoudige wijze alle factoren en redenen benoemen waarom het beperken van zout schadelijk is voor mensen met lipoedeem en lymfoedeem. Hopelijk word je nieuwsgierig genoeg om het boek te lezen en verder onderzoek voor jezelf te doen.

drops 4880338 640

VOCHTRETENTIE

Zout is een onmisbaar elektrolyt dat ervoor zorgt dat ons lichaam goed blijft functioneren. Elke cel in het menselijk lichaam heeft zout (natrium) nodig, dus moeten we net zo goed zout eten als dat we lucht moeten inademen. Wanneer ons lichaam niet genoeg zout krijgt, begint het mechanismen te activeren om het zout in onze bloedstroom te behouden. Wanneer we ons zout beperken en ons bloed minder natrium bevat, beginnen we vocht vast te houden. Waarom gebeurt dit? Het lichaam stopt de uitscheiding van zout door middel van plassen en transpiratie. Normale gezonde mensen kunnen zelfs niet teveel zout eten omdat dit onze zoutthermostaat zal activeren en overtollig zout dan uitgescheiden wordt. Ons lichaam is geprogrammeerd om de juiste balans te behouden die het nodig heeft om optimaal te functioneren. Te veel zout en we scheiden het uit via de nieren via urineproductie of via de huid via zweet. Wanneer te weinig zout wordt geconsumeerd, wordt vocht en zout vastgehouden en opgeslagen in weefsels van het lichaam, organen, spieren en in ons geval, in vet zodat het kan worden aangetrokken om het natriumgehalte in het bloed op het optimale niveau te houden.

Het natriumgehalte in het bloed heeft voorrang op het natriumgehalte in de organen, spieren en andere cellen. Dit komt omdat lage natriumspiegels in het bloed erg gevaarlijk kunnen zijn. Dit maakt deel uit van het proces dat homeostase wordt genoemd, wat een mooie manier is om te zeggen dat ons lichaam zichzelf beschermt tegen schade. Als we onze inname van zout beperken, stelen we van Peter om zogezegd Paul te betalen. Kortom, wanneer er niet voldoende natrium in het bloed is, zal het lichaam de organen, spieren enz. als een bron van natrium gebruiken om ernstige problemen door natrium-onbalans in het bloed te voorkomen.

Omdat al het weefsel in het lichaam natrium nodig heeft om te functioneren, kunnen er bij het onttrekken van natrium om homeostase te behouden allerlei problemen optreden. Denk aan misselijkheid, hoofdpijn, spierpijn, zwakte van de ledematen en zelfs een zonnesteek. Dus de bottom line voor ons met lipoedeem, lymfoedeem en lipo-lymfoedeem is: ‘Eet voldoende zout om vochtvasthouden te voorkomen.’ Waarom? Omdat hoe meer vloeistof we vasthouden, hoe groter de kans is dat we fibrotisch weefsel ontwikkelen rond onze vetcellen. Hoe minder zout we in ons bloed hebben, hoe groter de kans is dat we vocht vasthouden met alle gevolgen voor het lymfestelsel.

diabetes 1724617 640

ONDERVOEDING OP CELNIVEAU

Dr. DiNicolantonio gaat verder door te zeggen dat het beleid om de zoutinname te beperken heeft bijgedragen aan de obesitas-epidemie en het grote aantal mensen dat ofwel pre-diabetes of diabetes type 2 hebben.

“Wanneer je je zoutinname begint te beperken, zal je lichaam er alles aan doen om zout vast te houden. Helaas is een van de afweermechanismen van het lichaam het verhogen van het insulineniveau. Het doet dit door een staat van insulineresistentie te creëren.”

Dit maakt het moeilijker voor het lichaam om te doen wat het moet doen met glucose namelijk suiker de lichaamscel inbrengen. Hij legt verder het hele chemische en hormonale proces uit (in zeer begrijpelijke termen), maar het resultaat is dat we meer en meer insuline en andere hormonen en chemicaliën produceren die de vetopname verhogen. Dit alles zorgt ervoor dat het lichaam vet opslaat in plaats van het te gebruiken voor voeding. Dus de verhoogde insuline zorgt ervoor dat het lichaam de vetten die we consumeren in de vetcellen duwt in plaats van ze te gebruiken om het lichaam van brandstof te voorzien.

Wanneer dit gebeurt, vooral op het standaard Amerikaanse, Nederlandse, Britse of Australische dieet, dat weinig vet en veel koolhydraten bevat, komt het lichaam in een toestand van interne honger. Dit wordt veroorzaakt omdat de combinatie van weinig zout en veel koolhydraten een perfecte storm van insulineresistentie veroorzaakt, waarbij alles wat je consumeert wordt omgezet in vet en in je vetcellen wordt geduwd in plaats van te worden gebruikt om je lichaam te voeden. Het lichaam heeft een snelle oplossing nodig en het lichaam begint suiker te gebruiken om de cellen van energie te voorzien. Natuurlijk duurt de suiker opname relatief kort voordat we een laag bloedsuikergehalte bereiken. Sinds het verlagen van de aanbevolen zoutinname zijn we van drie maaltijden per dag naar iets van zes tot acht maaltijden per dag gegaan, waardoor insuline de hele dag door hoog blijft en ervoor zorgt dat we onze vetreserves niet gebruiken om de cellen te voeden , of dus eigenlijk ons lichaam.

Dus hoewel voedsel overal aanwezig is, verhongeren onze cellen, waardoor we vaker moeten eten en ook hunkeren naar suiker. Het verhogen van de zoutinname helpt om onbedwingbare trek in koolhydraatrijk voedsel, vooral suikers, te voorkomen. Het toevoegen van meer zout aan het dieet kan het verlangen naar suiker en koolhydraten verminderen, het vermogen van cellen om glucose te gebruiken verbeteren, voedsel smakelijker en aangenamer maken en helpen bij het verlagen van de insulineresistentie.

Een ander hormoon dat wordt beïnvloed door zoutarm is Leptine. Leptine is het hormoon, geproduceerd door ons vet dat de hersenen een signaal stuurt om de vetvoorraden van het lichaam te gaan gebruiken. Velen van ons zijn resistent geworden voor leptine, maar als we zout in het dieet verhogen, worden de hersenen gevoeliger voor leptine en ontstaat er een betere eetlust controle.

salad 4343738 640

JODIUM TEKORT

In veel westerse landen werd zout gejodeerd om schildklierproblemen, met name struma, te voorkomen. Jodium is essentieel voor een gezonde schildklierwerking en zodoende voor een gezond metabolisme. Veel van onze voedingsmiddelen worden gekweekt in gebieden met weinig of geen jodium en sommige mensen zijn allergisch voor eiwitten in zeevruchten en kunnen hun jodiumbehoefte dus niet op deze manier aanvullen.

Voor velen is jodium in zout, natuurlijk of toegevoegd, hun belangrijkste manier om de jodiuminname te verhogen. Zonder voldoende jodium kan de schildklier niet goed functioneren. Dit vertraagt ​​de stofwisseling, wat natuurlijk de manier vertraagt ​​waarop we brandstof in ons lichaam verbranden. We eten normaal, de stofwisseling vertraagt ​​door verlies van de schildklierfunctie en we slaan vet op. Dit blijft verergeren terwijl de schildklier een jodium tekort krijgt. De boodschap om zout te beperken zonder jodium toe te voegen, heeft bijgedragen aan de obesitas-epidemie en heeft miskramen en vroeg geboortes veroorzaakt volgens DiNicolantonio. Hij beweert dat de belangrijkste oorzaak van vroeggeboorte het gebrek aan jodium is, wat ook intellectuele handicaps bij kinderen kan veroorzaken. Zwangere vrouwen moeten meer zout consumeren dat van nature jodium bevat. Zout van goede kwaliteit, in het bijzonder oud zeezout zoals Redmond en Murray River Zout , kan het jodium niveau verhogen. Als het erop aankomt, is gejodeerd zout beter dan niets, maar let op dat het toegevoegde jodium door de tijd minder gaat werken.

glass 2619011 640 1

OVER-HYDRATATIE OF DEHYDRATIE

We worden aangemoedigd om veel water te drinken om ons goed gehydrateerd te houden, toxines uit ons lichaam te spoelen en onze nieren goed te laten functioneren. DiNicolantonio waarschuwt ons echter voor de gevaren van overhydratatie omdat het de balans van onze natuurlijke zoutthermostaat verstoort. Dit verdunt het natriumgehalte in het bloed en zorgt ervoor dat we ons niet goed voelen. Het is een aandoening die hyponatriëmie wordt genoemd en het kan gevaarlijk zijn. Rehydratatie moet altijd gepaard gaan met zout, zodat de vocht- en natriumelektrolytische balans van het lichaam behouden blijft. Dit is de reden waarom we zoutoplossing in het ziekenhuis krijgen. Niet genoeg zout is gevaarlijk, te veel zout wordt gewoon uitgescheiden via de nieren.

Interessant is dat uitdroging een vergelijkbare reeks symptomen veroorzaakt. Warmte, krachtige lichaamsbeweging, diuretica en inderdaad vele andere medicijnen, cafeïnedranken, braken, diarree en overmatig zweten kunnen allemaal uitdroging of zoutuitscheiding uit het lichaam veroorzaken. Het natrium (afkomstig van zout) in het bloed vermindert en het vermogen van het lichaam wordt negatief beïnvloedt om veel van zijn systemen te kunnen blijven uitvoeren.

Water dat we toevoegen aan het lichaam moet zout bevatten. Volgens DiNicolantonio kan dorst zelfs een indicatie zijn van de noodzaak om zout te consumeren en dat het consumeren van zout dorst kan doen verdwijnen. Veel medicijnen veroorzaken een uitvloed van zouten, zout dat moet worden vervangen. De beste manier is om uw arts te vragen of er een ​​alternatief medicijn voor te schrijven is dat deze bijwerking niet heeft. DiNicolantonio stelt dat we in plaats van koolhydraten vóór het sporten zout moeten laden en hij geeft voorbeelden van atleten die dit hebben gedaan, waardoor ze hun prestaties en herstel verbeteren.

bacteria 3658992 640

ONZE HUID HEEFT ZOUT NODIG

We kennen allemaal de antibacteriële eigenschappen van zout. Het wordt gebruikt om vlees te pekelen, zuurkool en kimchi te maken en om een verscheidenheid aan voedingsmiddelen te bewaren. We gorgelen ermee als we een zere keel hebben en spoelen de mond ermee uit na een tandheelkundige ingreep of als we gewond zijn.

Zout in ons dieet beschermt ons tegen infecties in het verteringsstelsel, de urinewegen, maar nog belangrijker voor ons, de huid. We scheiden zout uit via de huid. Dit helpt pathogene bacteriën aan te vallen die ons beschermen tegen infecties. Omdat we vatbaarder zijn voor het ontwikkelen van cellulitis is dit een belangrijk aspect om een gezonde zoutbalans in ons lichaam te behouden. Een zoutarm dieet zorgt ervoor dat we manieren vinden om het evenwicht te bewaren en dat kan minder zout op de huid betekenen hetgeen kan leiden tot een hoger infectierisico.

Dus dames, ongeacht jouw specifieke manier van eten, zij het RAD, koolhydraatarm, paleo, keto, vegetarisch, veganistisch of een ander dieet, het is belangrijk dat we voldoende zout krijgen. Zout je eten naar smaak, vul je zoutinname aan bij warm weer, tijdens krachtige training, als je koffie, thee of andere cafeïnedranken drinkt, veel zweet vanwege hitte of koorts, als je moet overgeven of diarree hebt. Dit geldt ook als je diuretica (plaspillen) gebruikt. Hoewel ze normaal gesproken gecontra-indiceerd zijn voor lipoedeem, hebben sommige mensen andere problemen waarvoor ze nodig zijn, dus bespreek dit met uw arts.

Als laatste, we hebben altijd geweten dat zout goed is, we zijn het gewoon vergeten. Heb je ooit gezegd dat iemand het zout van de aarde is? Ik wel. Zout was zo kostbaar dat het werd gebruikt om de soldaten van Rome te betalen. Dus wees zoutig dames en bloei.

TOEVOEGING

Sinds ik dit heb geschreven, heb ik twee YouTube-presentaties bekeken van de EDS-conferentie in Edinburg. Ik merkte op dat beide sprekers het gebruik van zout vermeldden bij de behandeling van zowel IBS, ADHD en andere EDS-symptomen. Het lijkt erop dat zout een belangrijk aspect is bij de behandeling van enkele van onze co-morbiditeiten.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *